20080403

Tre hemska böcker


Nu har jag på kort tid läst tre hemska böcker. Böckerna heter Gomorra, Ängeln i Groznyj och Den hemlige kocken. Du tror kanske att jag hittat några nya bra deckare eller rysare, som jag vill rekommendera. Nej, tyvärr! De här böckerna berättar om verkligheter som man önskar inte fanns och som man egentligen inte vill läsa om. Det är alla tre hemska och förfärliga, men det är tre ack så nödvändiga böcker och jag rekommenderar dem verkligen.
Tack Roberto Saviano, Åsne Seierstad och Mats-Eric Nilsson, journalisterna som skrivit dem. Vad vore världen utan er och alla andra modiga journalister/författare.
Efter dessa rysligheter behöver jag en ”litterär snuttefilt” och då väljer jag Ian Rankins deckare ”I de dödas namn” med den strulige kommissarie Rebus som huvudperson.

Inga kommentarer: