20080328

Litterär snuttefilt!

Litterära snuttefiltar - böcker som fungerar som tröst när allting känns tröstlöst och man är lite nere. Är det inte ett bra begrepp?
Jag upptäckte det på Bokhorornas blogg i dag och tyckte det lät kul.
Det fick mig att minnas en bok jag läste i min tidiga ungdom. Min pojkvän hade precis gjort slut och jag var deppig. Jag gick till byns bokhandel. (Det fanns faktiskt en sådan i min lilla hemby på ca 2000 inv.) I deras fyndlåda valde jag den tjockaste bok som fanns. Det var Rosen på Tistelön av Emilie Flygare-Carlén. Jag visste inget om boken, men jag tyckte den lät spännande. Och den var tjock. Sedan gick jag hem och begravde mig i boken. När den var slut mådde jag lite bättre.
Det var min litterära snuttefilt den gången. Nu för tiden kan det vara en engelsk deckare.
Vilken är din?

Inga kommentarer: