20120608

Fredagstävling!

Från vilka litterära verk är följande citat hämtade? Skriv i dina svar in kommentarfältet och var med och tävla om en pocketbok!


1. "En vanlig jävla ek, sa pojken till trädet. Knappt femton meter hög, det är inte mycket att vara mallig för. Och inte är du hundratusen år heller. Knappt hundra, sa han och tänkte på sin farmor, som var nära nittio och bara en vanlig gnällig käring. Namngivet, uppmätt och jämfört fjärmade sig trädet från pojken."

2. "Så fort ljuset i sängkammaren slocknade blev det liv och rörelse i alla husen på gården. Det hade gått bud under dagen att Gamle majoren, den pribelönta galten ("medelstor vit engelsk"), föregående natt hade drömt en märkvärdig dröm som han ville delge de andra djuren."

3. "Finns det som man brukar kalla "det ödesdigra misstaget", den där iögonfallande mörka sprickan som löper tvärs igenom ett liv, utanför litteraturen? Jag brukade tro att det inte gjorde det. Nu tror jag att det gör det. Och jag tror att det är det här som är mitt: en sjuklig längtan efter det romantiska, kosta vad det kosta vill."

4. "Kära fursten, Genua och Lucca är nu bara vanliga gods, gods i familjen Bonapartes ägo. Nej, det vill jag bara ha sagt, om ni inte håller med om att vi är i krig nu, om  ni tillåter er att försvara alla otäckheter, alla förskräckligheter från den här Antikrist [...] är det jag som inte längre känner er."

5. "Min plats ligger där jorden tar slut i Europa - fin des terres, finis terrae - Finistère."

Lycka till!

Inga kommentarer: