20090702

En bra bok vad är det?

Vad kännetecknar en bra bok undrar jag ibland.
Är det när handlingen är så spännande/gripande att man inte kan lägga boken ifrån sig förrän man läst ut den?
Eller är en bra bok något som sätter igång funderingar om samvete, etik och moral?
Eller är det så att en bra bok är den som stannar kvar i minnet och gnager fastän man upplevde boken som dålig medan man läste den?
Själv har jag läst två böcker med huvudpersoner som jag tycker är knäppa och tragiska.

Människor helt utan betydelse av Johan Kling
Retrograd av Torben Munksgaard

Jag gillade inte personerna medan jag läste böckerna och jag tyckte nog att böckerna var rätt så olustiga.
Men ändå så sitter jag här och funderar över dem och skriver till och med i bloggen om dem! Betyder det att det var bra böcker?
Vad tycker du?

1 kommentar:

Linnéa Eriksson sa...

Jag tycker nog att en bra bok kan ha två funktioner i alla fall:

Antingen att den uttrycker någonting jag känner och/eller tänker på ett bättre sätt än jag själv kunnat. Alltså identifikation.

Eller att den får mig att tänka nya tankar eller att koppla ihop gamla tankar med varandra på ett nytt sätt. Jag tycker ofta att läsning fungerar så. Nya tankemönster bildar spiraler genom nya böcker, det tar aldrig slut.