20090330

Litterära klassiker som radioteater

Nu är det dags för ett ännu ett radiotips från min sida. Förra helgen låg jag utslagen i sängen redan halvnio på kvällen istället för att vara ute och roa mig. Det enda energin räckte till var att klicka mig in på radioteaterns hemsida, luta mig bakåt med slutna ögon och lyssna till Franz Kafkas "Processen". Det var en rätt intressant upplevelse. Jag har läst den för några år sedan, men vad som slog mig med starkare kraft denna gång var vilka helgjutna repliker den innehåller. På så sätt är texten i sig väldigt tacksam att läsas högt, något jag för övrigt förespråkar i stort (detta en parentes). Men nu läses den alltså som en pjäs, och utöver replikerna kommer plötsligt något slags musikalinspirerade partier in och bryter den suggestiva stämmningen. Bryter det suggestiva men ökar det absurda.


Ett annorlunda och avslappnande sätt att inta klassikerlitteratur på. Funkar till och med efter en hård arbetsvecka när ögonen bara faller ihop. Och lockade åtminstone mig till ett skratt. Ta en titt på radioteatern klassiker och lyssna på Kafka eller kanske en av mina favoriter: Inger Christensen. Eller slå på radion klockan 19.03 på fredag om du vill "läsa" Jean-Paul Sartre.

Inga kommentarer: