20090303

bokprat i radio

I nästa vecka börjar Sveriges radios lyssnarpanel diskutera de romaner som är nominerade till 2008 års romanpris. Juryn består av sju läsande radiolyssnare och förutom att diskutera är det även de som utser vinnaren. Från måndag till torsdag kan du ta del av diskussionerna i p1 kl. 14.03 och vem vinnaren blir får vi veta på fredagen.

De nominerade är:

Erik Andersson: Den larmande hopens dal
Marjaneh Bakhtiari: Kan du säga Schibbolet?
Agneta Klingspor: Pressa läpparna här
Elsie Johansson: Sin ensamma kropp
Malte Persson: Edelcrantz förbindelser
Andrzej Tichý: Fält

På måndag börjar panelen med att prata om Kan du säga Schibbolet? och Den larmande hopens dal.

Så har du inte läst dem har du några dagar på dig att hinna.

Själv tänkte jag lyssna på tisdag då det är Edelkrantz förbindelser som avhandlas. Det är nämligen den enda jag har läst (vågar man säga det som bibliotekarie?) men den var också väldigt bra. Jag är inte den som brukar läsa historiska romaner men den här tyckte jag mycket om. Malte Perssons språkbehandling fångade mig liksom hans humor. Han har fått mycket god kritik för detta liksom för sitt sätt att experimentera med genren och blanda in samtid i det historiska. Och jag, jag kan bara hålla med. Vi får se vad lyssnarjuryn säger. Jag säger i alla fall: sätt igång och läs, och lyssna med mig på tisdag. Eller, lyssna ändå - du kan ju få några tips. Och läs ändå!

Inga kommentarer: