20120524

Fredagstävlingen!

Från vilka litterära verk är citaten hämtade? Skriv in dina svar i kommentarsfältet och var med och tävla om en pocketbok! Svaren publiceras nästa fredag.

1. "Då kommer man in i ett blått rum. Där är det blått på väggarna och stolarna är blåa och framför fönstren hänger blåa gardiner och svajar. Men under soffan ligger en liten röd tjock pojke. Han har små små snälla ögon och stora röda öron och kinder som hänger rakt ner."

2. "1. Kunskap om litteratur. -Ingen.
2.Kunskap om filosofi. -Ingen.
[...]
5. Kunskap om botanik. -Varierande. Väl insatt i belladonna, opium och gifter i allmänhet. Vet inget om praktisk trädgårdsskötsel.
6. Kunskap om geologi. -Praktisk, men begränsad. Kan med en enda blick se skillnaden på olika    jordmåner. Efter promenader har han visat mig fläckar på sina byxor och med hjälp av deras färg och konsistens berättat för mig i vilken del av London han fått dem.
[...]
9.Kunskap om sensationslitteratur. - Ofantlig. Han verkar känna till varenda detalj om varenda ohygglighet som förövats under århundrandet.
10.Spelar fiol bra."

3. "Nu lyckades jag urskilja flera ord i följd; de löd så här:
             MAGISK TEATER
             Tillträde icke för vem som helst
             -icke för vem som helst
             [...]
             Endast...för...förryckta!"

4."'Du är inte klok" säger Lisabet, "du är aspelut inte klok"

5. "Dotter av Eva från det fjärran landet Tommar Ummet, där evig sommar råder kring den vackra staden Kläds Kåp, vad sägs om att följa med mig hem och dricka te? Tack så hemskt mycket, herr Tummus, sa Lucy, men jag undrar om jag inte borde gå tillbaka nu."

Lycka till!

Inga kommentarer: