20091130

Paris genom tiden genom radiovågorna

Jag älskar radio! Och med radio menar jag p1. Just nu längtar jag efter att få ladda ner den senaste klassikern i biblioteket om mellankrigstidens Paris. Frihet och modernism heter den, och samtal kring bland andra Gertrude Stein (geniet) utlovas. Jag tror jag tidigare skrivit om hur det känns som jag har varit med "då det hände" i Paris när jag läser Stein. Som om jag känner de stora konstnärerna och författarna och de (i mitt frankofila huvud) romantiska miljöerna omkring dem alla.

Det ska visst talas om Steins "Paris, Frankrike" som jag av en händelse köpte i Paris i förra veckan. Det är dessa trådar som väver ett nät genom ens liv. Jag älskar dem också!

Andra kändisar det ska frotteras med är till exempel Ernst Hemingway (som var ett Gertude Stein-fan) och James Joyce.

Så mot 30-dagarsarkivet eller poddradion och insup den Parisiska, svunna atmosfären. Detta kommer bli riktigt bra (eller var, för de som lyckades lyssna live då vågorna sändes genom luften).

A bientôt

Hälsar er tillgivne frankofila (för dagen) romantiker

2 kommentarer:

Bokemma sa...

Ett tips är SR:s julpoddkalender. Man prenumererar helt enkelt på ljudklipp:

http://www.sr.se/sida/laddaner.aspx?programid=3302

Linnéa Eriksson sa...

Tack för tips! En radiokaramell.