20081202

Nu ska jag vara lite personlig, eller En skrivarlinje bloggar

Att vara personlig är något jag funderar ganska mycket över. I en av mina anteckningsböcker skrev jag för en tid sedan ungefär: Är det personliga över huvud taget relevant?

Relevant eller inte, det kanske ni får avgöra för blir det hur som helst lite personligt. Med mig ligger det till på följande sätt; jag är inte bara bibliotekarie utan större delen av min tid går jag en skrivarlinje på Fridhems folkhögskola. För den som undrar vem jag egentligen är så är jag den som bara jobbar en kväll i veckan i Staffanstorp av just den anledningen. Jag insåg nämligen att jag var tvungen att ge mig själv chansen att utveckla mitt eget skrivande och skapande innan jag bestämde mig för att ägna mig åt att hantera andras i mitt yrkesliv. Ofta handlar mitt skrivande om ett utforskande av språket. Frågor jag ställt mig är tex. Är visslingar del av vårt språk? och egentligen Vad är språk? Hur uppfattar vi ett språk vi inte förstår?

Just nu håller vi på med en diktfördjupning där vi väljer tre ämnen och sedan gör egna efterforskningar kring dessa innan vi skriver själva dikterna. Jag valde då bland annat ämnet "anteckningar" just för att de är personliga små avtryck efter människor, efter situationer och efter tid. Alla är nog intresserade av andras personliga anteckningar tänker jag, fast det är inte riktigt fint att erkänna. Och det är inte riktigt fin konst att syssla med det personliga. Mina funderingar kring detta är mitt i en process så jag har verkligen inga svar, men det är spännande att tänka kring. Det finns något där...

Nåväl, det jag egentligen ville komma till var att vi på skrivarlinjen nyligen startat en egen blogg. Där publicerar vi sådant vi skriver, tänker på och sysslar med. Kanske dyker det snart upp vidare funderingar, i diktform, kring anteckningarna. Dessutom kommer det i hela december ett nytt avsnitt av vår egen julkalender varje dag. Så om du vill veta mer om hur det kan fungera på en skrivarlinje och vad ett gäng aspirerande författare, poeter, dramatiker skriver för något är du välkommen att titta in på Skrivliv.

Inga kommentarer: