20081121

Känner vi varann?

Känner vi varann? av Karen Shepard är en bok jag blev riktigt irriterad på.
På baksidan av boken kan man läsa att om man tycker om filmer som Babel och Crash, så kommer man att älska den här boken. Jag tycker om båda filmerna och började därför läsa den här boken med förväntan. Och jodå, jag tyckte om den här boken. Kanske inte älskade den, men tyckte om den. Ända tills jag kom till slutet och upptäckte att jag inte vet vem som är mördaren.
Jag vet inte om jag inte förstått eller om jag missat något, men jag vet inte vem som mördade Stevens mamma.
Mycket irriterande!
Eller det kanske är det som är meningen? Att man ska förbli ovetande. Det är i så fall smart, för jag kan inte sluta fundera över personerna och vem av dem som det skulle kunna vara. Funderar till och med på att läsa om boken.
Men nu undrar jag i stället om det är någon annan som läst den och som kanske förstått vem som mördade Gina Engel?

Snälla! Skriv i så fall en kommentar och berätta!

2 kommentarer:

Deckarsystrarna sa...

Jo, jag har precis läst boken, och ja, jag tror att jag har förstått vem som mördade Gina Engel. Så fortsätt alltså bara att läsa detta om du redan har läst boken eller inte tänker dig att göra det...

Min tolkning är att det är expojkvännen Matthew, han som dyker upp i slutet av boken och som också är Lilys ex, som mördade Gina. Fast det är klart... det sägs ju aldrig rakt ut, och det är mer min uppfattning med tanke på hur boken är uppbyggd med den avslutande korta delen från memorial day som inte verkar ha ngt annat syfte än att just placera ut M som mördaren.
/Lillasyster

Birgitta sa...

Jag måste nog läsa om den för att se om jag tycker som du. Jag har funderat över om att det kanske var sonen, som i ett anfall av svartsjuka över mammans män, dödade henne.