20080517

Heja Norge!

Idag är det Norges nationaldag och alla norrmän har fest. Då kan det väl passa bra att tipsa om några läsvärda norska författare.
Liksom i Sverige kommer det även i Norge ut många deckare. Mest kända i Sverige är Karin Fossums och Anne Holts böcker, men nog så bra tycker jag att Jan-Sverre Syvertsen, Kjell Ola Dahl och Jo Nesbö är, så varför inte prova någon av dem nästa gång.
Några andra norrmän som jag är väldigt förtjust i är Erlend Loe och Per Petterson. Av den sistnämnde finns tyvärr bara Ut och stjäla hästar översatt till svenska, men den boken är en liten pärla. Hoppas det översätts fler av honom, annars får jag försöka läsa en på norska.
Andra i samma anda och lika bra är Lars Saabye Christensen och Niels Fredrik Dahl.
Erlend Loe skriver både för barn och vuxna. Hans serie om trukföraren Kurt är en perfekt högläsningsbok för barn från 6 år och uppåt. Du kommer att tycka den är lika rolig som barnen.
Av hans vuxenromaner kan jag rekommendera böckerna om Andreas Doppler Doppler och Volvo lastvagnar. Väldigt roliga men med en seriös underton. Gillar du finländaren Paasilinnas böcker så tror jag du tycker om dessa också. En ny bok av Loe Gör vad du vill har precis kommit ut och den ser jag fram emot.
Alla författarnas böcker finns naturligtvis på biblioteket.

Inga kommentarer: