20080112

Postispoesi

I antologin Postispoesi finns dikter som varit publicerade på Postis-sidan i Sydsvenskan från 1973 och framåt. Dikter skrivna av tonåringar, men absolut inte bara för tonåringar. Alla vuxna men speciellt föräldrar borde läsa dessa dikter. Där finns dikter som får dig att minnas hur det kändes de där svåra åren i tonåren, dikter om vänner, utanförskap, kärlek, ensamhet, sorg, längtan. Ja, om allt som rör sig inom en tonåring.
Läs och minns! Läs och lär! Läs och förstå!

Om jag bara kunde
nåla fast min själ
här på papperet
så att ni kunde
se mig
se vem jag är
så jag slapp
förklara varje gång
Det gör så ont
att visa svarta hål
Men om jag bara kunde
nåla fast min själ här
så kunde ni vända och vrida
medan jag stod med
ryggen mot
Jag orkar inte se
nu
Om jag bara kunde
nåla fast min själ
här på papperet

Filippa Hallondoft 6.12.01




1 kommentar:

Anonym sa...

Nåla fast min själ´på papperet!Det gillade jag-säger så mycket, mellan raderna!