20080122

BOATS-böcker?

På senaste tiden har jag flera gånger stött på uttrycket BOATS-böcker/litteratur på olika bloggar och sidor på nätet. Det har inte framgått av sammanhanget vad det varit för något, bara att en del av skribenterna tröttnat på genren. En genre jag inte ens hört talas om! Efter lite googlande har jag nu lärt mig att genren består av böcker "based on a true story" = BOATS. Det ska dock vara mer än en vanlig självbiografi, boken ska handla om personer som levt under hemska omständigheter t.ex. incest/droger/misshandel/ sjukdom e.dyl. och som överlevt dessa och därefter skrivit en bok om dem.
Genren var inte helt obekant för mig, på biblioteket har vi, i brist på bättre namn, lite skämtsamt kallat dessa böcker för "eländes-böcker". Hädanefter får det bli boats-böcker! Ett av de första exemplen i genren var David Pelzer böcker om Pojken som kallades Det, men numera finns det åtskilliga. Här är några av de nyaste som finns på vårt bibliotek:

Berggren Ericsson, Snälla mamma, sluta dricka!
Carlshamre, Den oslagbara
Dahlin, Skammens boning
Ericsson, Flickan som inte fick finnas
Fairhurst, När ingen annan ser
Gudjonsdottir, Bilden av pappa
Kauppi, Bergsprängardottern som exploderade
Mam, De oskyldigas tystnad
Nyqvist, Hatet

Inga kommentarer: