20120427

Fredagstävlingen!

Från vilka litterära verk är citaten hämtade? Skriv in dina svar i kommentarsfältet och var med och tävla om en pocketbok! Svaren publiceras nästa fredag.

1. "Almanackan fullskriven, framtid okänd.
     Kabeln nynnar folkvisan utan hemland."

2. "Om ni verkligen vill höra den här historien, så väntar ni er väl att jag ska börja med att tala om var jag föddes, hur taskig min barndom blev, vad mina föräldrar sysslade med innan jag kom till världen, som i David Copperfield, men jag känner inte för det."

3. "Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka."

4. "Låt Dorothy gå till Smaragdstaden."

5. " Detta är Jantelagen:
      1. Du ska inte tro att du är något.
      2. Du ska inte tro att du är lika god som vi.
      3. Du ska inte tro att du är klokare än vi.
      4. Du ska inte inbilla dig att du är bättre än vi.
      5. Du ska inte tro att du vet mer än vi.
      6. Du ska inte tro att du är förmer än vi.
      7. Du ska inte tro att du duger till något.
      8. Du ska inte skratta åt oss.
      9. Du ska inte tro att någon bryr sig om dig.
      10. Du ska inte tro att du kan lära oss något."
   

1 kommentar:

Anna-Karin sa...

Vi gratulerar Jenny Jönsson som har angivit rätt verk för samtliga fem citat! Du är välkommen att hämta din prisbok på biblioteket!