20120216

Fredagstävling!


Från vilka litterära verk är följande citat hämtade? Skriv in dina svar i kommentarsfältet så har du chans att vinna en pocketbok!

1. "Vildgässen for ut på en skärgårdsö för att beta. De råkade där tillsammans med några grågäss, och dessa blev förvånade att se dem, eftersom de mycket väl visste, att deras fränder vildgässen helst far fram över det inte av landet."

2. "I skymningen en mycket het dag i början av juli lämnade en ung man sin kammare, som han hyrde vid S-gränd, steg ut på gatan och började långsamt och nästan obeslutsamt gå bort mot K-bron."

3. "Det var en afton i början av maj. Den lilla trädgården på Mosebacke hade ännu icke blivit öppnad för allmänheten och rabatterna voro ej uppgrävda."

4. "Jag tittade upp. En svart molnbank spärrade av flodmynningen, och den lugna vattenvägen ut mot världens yttersta trakter flöt dystert fram under en mulen himmel - som om den ledde in i hjärtat av ett oerhört mörker."

5. "Min vagga vaggade i Färs härad av Malmöhus län. Min far var stins i Tosterup. Mina föräldrar voro goda och ömma. Jag var en varnartig son."

Lycka till!

Inga kommentarer: