20111222

Julläsning!

Julen står för dörren och för många är det mycket som ska hinnas med under de kommande dagarna. Men när vi har dansat färdigt kring granen, ätit oss mätta på julskinkan och tomten har dragit sig tillbaka, så kan det hända att det blir tid att tända en brasa eller en läslampa och ta fram den där boken som har legat och väntat på oss så länge. Vad ska du läsa i jul?


Själv har jag siktat in mig på En god man av Ulf Lindström. En god man har saluförts som en deckare. Författaren själv säger att boken handlar om manlighet och moral, men egentligen inte är en kriminalroman. "Egentligen handlar min bok om vuxenhet. Jag tror på det gamla vuxenhetsbegreppet, att man blir vuxen när man kan ta ansvar också för andra än sig själv. Människor växer med motstånd. Men för många unga är det ingen som kräver att de ska ta ett steg ut ur lustprincipen", säger Lindström i en intervju i tidningen Vi.

Därtill har jag lånat Dr. Jekyll och Mr. Hyde av Robert Louis Stevensson som strömmande ljudbok från Staffanstorps bibliotek och ser fram emot omläsningen av denna rysliga och ständigt fascinerande klassiker. Här kan du se vilka ljudböcker du kan låna via bibliotekets hemsida och lyssna på direkt via din dator!


Titta gärna in på Boktips.net för vidare inspiration! Här samarbetar svenska bibliotek med lästips för alla åldrar.


God jul med mycket läsning önskar Staffanstorps bibliotek!

Inga kommentarer: