20090907

Någonting att minnas

Intressanta saker jag lärt mig om minnet de senaste dagarna (ur Tankens vindlar & Minnets möjligheter):

Minnet är starkt sammankopplat med vårt kringliggande landskap, något jag haft på känn och tacksamt fick bekräftat.

En djungelstam i Borneo namnger platser efter personer och händelser - geografin blir alltså kopplad till specifika ögonblick och inte alls så tidlös och så kallat objektiv som våra vanliga kartor.

En av de första beskrivningarna av ett fotografi löd "en spegel med minne", och minnesforskare har sedan vänt på detta och använt fotografier som metaforer för att förklara minnets funktion. Något osökt får jag också stifta bekantskap med Darwins kusin Francis Galton som försökte sammanställa förbrytarprofiler genom att lägga porträtt (minnen?) på varandra. (Han misslyckades förstås, men lämnade spännande tankar om dubbelexponering efter sig.)

Jag får testa mitt eget minne genom att läsa följande lista:


täcke

natt

örngott

sömn

madrass

kudde

trötthet

lakan




Håll nu för listan och försök minnas orden.


Trodde du att säng var ett av dem? Det trodde jag. Det är tydligen en vanlig reaktion eftersom hjärnan skapar så kallade falska minnen genom associationer.

Inga kommentarer: