20080925

Katten som kom in från kylan

Vet DU hur det gick till när den vilda katten blev ett husdjur? Jeffrey Moussaieff Masson, författare, professor i sanskrit och psykoanalytiker, har skrivit boken Katten som kom in från kylan. Boken handlar om den asiatiska leopardkatten Billi som levde i det gamla Indien, närmare bestämt i utkanten av Keralakusten. På dagarna brukar Billi sitta på sin favoritgren i mangoträdet och iaktta människorna på avstånd. Speciellt fascinerad är han av de små människorna, dvs. barnen. Han känner sig dragen till ”tvåfotingarna” och försöker så småningom närma sig dem. Tyvärr så blir Billis första försök inte så lyckat, utan han bestämmer sig för att lämna sin älskade mangolund när monsunregnen är över. Billi ger sig ut på en lång vandring genom södra Indien för att undersöka hur andra djur kan leva bland tvåfotingarna. Vad djuren i fabeln har att säga om oss människor tycker jag är mycket tankeväckande. Och Billi, han lyssnar noga på vad de har att säga. Så småningom återvänder dock Billi till sin älskade mangolund. Med hjärtat i halsgropen går han så fram mot...
Vem han går fram mot och hur det går, tänker jag inte berätta.
Som kattägare kunde jag inte motstå denna söta och charmiga lilla fabel om den allra första tamkatten. Mycket av Billis beteenden känner jag igen hos mina egna katter, inte minst vad det gäller nyfikenhet, stolthet och självständighet.
Jeffrey Moussaieff Masson har även gett ut böckerna Människans bästa vän ljuger aldrig om sin kärlek (handlar om hundar) och Kattsjälens mysterier.

Christina Fäldt
080925

1 kommentar:

Birgitta sa...

Jag kunde inte heller motstå den. Jag läste den i somras och tyckte mycket om den