20080731

Lyckokatt

Någon biblioteksbesökare kanske har hört följande rader nynnas mellan hyllorna idag:

Jag har en lyckokatt i famnen,
den spinner lyckotråd.
Lyckokatt, lyckokatt,
skaffa mig tre ting:
skaffa mig en gyllne ring,
som säger mig att jag är lycklig;
skaffa mig en spegel,
som säger mig att jag är skön;
skaffa mig en solfjäder,
som fläktar bort mina påhängsna tankar.
Lyckokatt, lyckokatt,
spinn mig ännu litet om min framtid!


Det är Edith Södergrans "Lyckokatt" från hennes debut Dikter, tonsatt och sjungen av Nicolai Dunger, som har fastnat i mitt huvud. En dikt (och en visa) som av någon anledning känns passande somrig. Kanske extra passande för en sådan som jag som har en lyckokatt att omfamna där hemma.


Vill du läsa eller lyssna med egna ögon och öron finns Edith Södergrans samlade dikter och Nicolai Dunger sjunger Edith Södergran att låna på biblioteket. Eller varför inte låna Dikter som ebok här.

Inga kommentarer: